Svensk modehistoria

Sverige har en lång historia som modeland. Länge hämtades inspirationen utomlands ifrån, framförallt från Frankrike. Under 1800-talet fanns det flera berömda skräddare och sömmerskor i Sverige som sydde upp klänningar och kostymer med fransk inspiration. Vi hade också en stark textilindustri i landet fram till 50-60-talet då den så kallade Teko-krisen slog till och många fabriker lades ner. Ekonomiskt var det en katastrof för många av de som jobbade i sektorn.

Innan krisen var närmare 115 000 svenskar verksamma inom textil så när den mesta av produktionen flyttade från landet skapade det en stor omställning. Det är först idag som vi har börjat få tillväxt på området igen, men vi kommer knappast någonsin se samma mängd anställda som vi hade då. Nu mera produceras det mesta i länder med låga löner och materialkostnader, medan design och marknadsföring sköts från Sverige.

Den moderna modeindustrin

Svensk modehistoria

Sextiotalet var en tid då välskräddade kostymer var starkt efterfrågade. Det här var modsrörelsens höjdpunkt vilket märktes i hur folk klädde sig. Dock så lades skattesystemet om vilket kraftigt missgynnade småskalig hantverksmässig produktion. Istället började flera av de modegiganter vi ser idag växa fram på bred front. Det kanske mest kända är fortfarande Hennes & Mauritz, H&M. Men det finns fler exempel som till exempel Kappahl som startades av Kooperationen för att demokratisera modet.

Ett av de enskilda fenomen som påverkat Sveriges resa till att bli en stark modenation är popbandet ABBA. Deras scenkläder var väldigt utmärkande och skapade både en trend bland musiker, men också ett behov av fantasifulla designers som kunde ta fram de olika kreationerna. Detta inflytande ses inte minst i hur våra dansband brukar klä sig. Svenskarna må vara ett folk med smak för ängslig minimalism, men många av våra artister har jobbat precis tvärtom.

På nittiotalet började ett nytt svenskt modeunder ta fart på den internationella marknaden. Detta drevs dels av H&M:s globala expansion, men också av att svenska märken med Acne i spetsen började hitta sätt att sälja kläder utanför Sverige. Fler och fler varumärken började dyka upp, som Whyred, Our Legacy och Cheap Monday. Även varumärken som tidigare haft viss töntstämpel här blev stora utomlands. Några exempel på det är Fjällräven och Helly Hansen.